fredag 6 april 2012

Ghana, del 5.

Det här avsnittet handlar om skräp.

När man går längs gatorna i Ghana så är det högst ovanligt att se en papperskorg. Det är nästan så att man kan tro att papperskorgarna inte nått Ghana än. Det är så konstigt.

Så vad gör man med sitt skräp då?
Jo man slänger det där man behagar, mitt på gatan tex.
Trottoarerna, på de gator där de finns, har som djupa diken (va fan heter det?), för att det inte ska bli översvämning när regnperioden träder i kraft. Så man får se till att man har koll på vart man sätter fötterna, annars kan det gå illa.
I alla fall, dessa används också som papperskorgar som ni kan se på bilden ovan. Dessa används som andra saker med, kan ni gissa vad?
Rätt svar: Toalett.
Jättefräscht att se det, har sett vuxna, framförallt män, göra både nr1 och nr 2 mitt på gatan.

Inte nog med att det knappt finns papperskorgar i Ghana, det verkar helt saknas någon form av ok sophantering. Vanligast är att folk eldar upp sina sopor på sina tomter eller mitt på gatan om man saknar tomt, alternativt så dumpar man dom på valfri plats.

Så föreställ er nu detta som jag nu berättat och så lägger ni till en rejäl dos gassande sol, hur gott tror ni att det luktar när det ser ut som på bilden?
Sur mjölk och riktigt dåliga ägg är inte ens i närheten.

Men det finns rena och fina och icke stinkande platser med, men dessa får jag berätta om i ett annat inlägg för detta skulle ju handla om skräp. =)







That´s it.

1 kommentar:

Lorissa sa...

Oerhört otäckt. Det är ju många som gör så här också, trots att det finns papperskorgar. Jag blir vansinnig!!

sv: inte sant! De är ju underbara! Men jag ska vänta med att köpa förrän jag kommer hem från stockholm - vem vet vad man hittar där liksom :D